Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Jual Buku Al-Mustafa: Pengantar Studi Kritik Tarikh Nabi

Judul: Al-Mustafa: Pengantar Studi Kritik Tarikh Nabi
Penulis: Jalaluddin Rakhmat
Penerbit: Muthahhari Press, 2002
Tebal: 199 halaman
Kondisi: Bagus (stok lama)
Harga: Rp. 100.000 (blm ongkir)
Order: SMS/WA 085225918312


Tarikh Nabi saw sangat penting hagi kaum Muslimin. Tarikh adalah kumpulan hadis. Dari hadis, orang-orang yang saleh mengambil Minnah yang dijadikan rujnkan dalam kehidupan sehari-hari. Dengan merujuk kepada tarikh, kaum Muslimin menjalankan ibadatnya, mengembangkan akhlaknya, merencanakan perjuangannya, mengarahkan misi dan menetapkan tujuan hidupnya.

Dibandingkan dengan semua Nahi dan pendiri agama lainnya, pencatatan kehidupan Nahi Muhammad saw adalah yang paling lengkap dan paling terperinci. Sayangnva, dalam perkembangan zaman, orang-orang yang tidak bertanggung jawah telah memasukkan ke dalam tarikh Nahi saw yang tidak ada padanya. Berita-berita dusta dinisbatkan kepada Nahi. Orang awam yang saleh menganggap berita dusta itu hadis dan mereka beragama berdasarkan hadis yang dipercavainya. Untungnya, sepanjang sejarah muncul para ulama yang mengkritisi hadis dan tarikh Nahi saw, kadang-kadang dengan resiko dianggap mengingkari Sunnah Nabi.

Jalaluddin Rakhmat melanjutkan upaya kritis pada tarikh Nabi dengan menggunakan kriteria yang tepat. Buku ini merupakan pengantar pada senarai tulisannya berkenaan dengan tarikh Nabi. Buku ini berguna tidak hanya bagi peneliti studi keislaman tetapi juga kepada setiap Muslim yang ingin menjalankan sunah Nabi yang sahih dan meyakinkan.

Berlangganan via Email